FAQ
Heb je een vraag? Wellicht kun je het antwoord hieronder terugvinden. Vind je geen antwoord op je vraag, aarzel dan niet en neem contact met mij op!
Taxaties
Wat is een taxatie?
Een taxatie is een schatting van de waarde van je woning door een taxateur. De taxateur maakt dan een taxatierapport voor je op met daarin de waarde van het object. Deze waarde wordt “marktwaarde” genoemd. In het rapport staat de onderbouwing van de waarde met alle kenmerken van de woning.
Wat is een Register Taxateur?
Een Register Taxateur is geregistreerd in het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT). NRVT bewaakt en waarborgt de kwaliteit en vakbekwaamheid van de Register Taxateurs. Onze taxateurs werken conform de gedrags- en beroepsregels van de NVM en ben je bent u verzekerd van een betrouwbare taxatie. Een taxateur blijft 20 jaar verantwoordelijk voor de inhoud van het rapport en daarom moet deze aan de zware eisen voldoen.
Wat is een gevalideerd taxatierapport?
Bij een gevalideerd taxatierapport houdt dit in dat het NWWI (het validatie instituut) bekijkt of de taxateur en de taxatie aan alle strenge kwaliteitseisen voldoen. Een taxatie met validatie geeft u de garantie dat het taxatierapport wordt geaccepteerd bij alle geldverstrekkers als je een hypotheek wilt aanvragen.
Heb je altijd een gevalideerd taxatierapport nodig?
Dat hangt van de financieringsaanvraag af. Overleg eerst met je adviseur of bank wat je precies nodig hebt. Bij een hypotheek aanvraag is in bijna alle gevallen een gevalideerd rapport nodig.
Hoe lang is een gevalideerd taxatierapport geldig?
Een gevalideerd taxatierapport is zes maanden geldig. Daarna dient een nieuw rapport te worden aangevraagd.
De woning is al getaxeerd door de verkoper. Mag ik dat rapport ook gebruiken?
Nee, een gevalideerd taxatierapport is persoonlijk en met het doel dat die persoon er mee heeft.
Welke stukken zijn er nodig voor het uitwerken van een taxatierapport?
Voor het uitwerken van een taxatierapport hebben wij de volgende stukken nodig:
– een recent bouwkundig rapport (indien aanwezig) – (max 1 jaar oud)
– een kopie van het Bewijs van Eigendom (ookwel Akte van Levering genoemd)*
– plattegronden/tekeningen of een meetrapport
Bij een appartement:
– Splitsingsakte, indien er meerdere aanwezig zijn ontvangen wij ze graag allemaal*
– Recente notulen van de VvE
– Balans en begroting van de VvE
– Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) of polis blad opstalverzekering
Bij erfpacht:
– Akte van Uitgifte in Erfpacht*
– Erfpachtvoorwaarden
– een overzicht van de actuele canonverplichting (indien van toepassing)
Bij een verbouwing:
– getekende verbouwingsspecificatie.
Bij verkoop
– koopakte getekend
* indien deze niet beschikbaar is wordt deze door ons opgevraagd bij het Kadaster. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden.
Ik wil mijn woning gaan verbouwen. Heb ik dan een taxatierapport nodig?
Als je wilt gaan verbouwen en dit uit de overwaarde van je woning wil halen, vraagt de geldverstrekker een taxatierapport met een extra waarde daarin benoemd, namelijk de waarde na verbouwing. Je geeft de gewenste verbouwingsplannen aan in de toegestuurde verbouwingsspecificatie, zodat de taxateur dit verder kan verwerken in het taxatierapport.
Mag ik de factuur later voldoen?
Indien de overdracht voor een nieuwe woning of hypotheek binnen twee maanden plaatsvindt mag dit via de notaris. Anders dien je de factuur binnen 14 dagen aan ons te voldoen.
Aankoopbegeleiding
Wat is de meerwaarde van een aankoopmakelaar?
Wij helpen jou aan jouw Nieuw Begin door het gehele traject te begeleiden.
Van het vinden van een woning tot aan het moment dat jij de sleutel krijgt.
Wij adviseren je tijdens de bezichtiging, controleren de bijbehorende documenten en doen de onderhandelingen.
Wij hebben accurate kennis van de regionale markt en geven je ook een deskundig en objectief advies over de woning.
Ik ben de koper. Wat nu?
Je hebt te horen gekregen dat je ineens een huis gekocht hebt. Fantastisch nieuws natuurlijk.
Nu begint het echte werk. Het tekenen van de koopovereenkomst, het regelen van een hypotheek en natuurlijk de notaris.
Wij helpen je elke stap door, zodat je weet wat er op dat moment geregeld moet worden.
Moet ik de notaris kiezen?
Absoluut! Je vindt de goedkoopste notaris via www.notaristarieven.nl. Wij delen ook delen graag contactgegevens van notarissen uit ons netwerk waarmee wij fijne ervaringen hebben.
Heb je een gevalideerd taxatierapport nodig?
Dat hangt van de financieringsaanvraag af. Overleg eerst met je adviseur of bank wat je precies nodig hebt. Bij een hypotheek aanvraag is in bijna alle gevallen een gevalideerd rapport nodig. Jouw financieel adviseur kan een taxateur aanwijzen. Wij hebben ook diverse contacten met collega-kantoren.
Ik heb het hoogste bod uitgebracht, maar ik ben niet de koper. Hoe kan dat?
De verkopende partij mag zelf beslissen aan wie zij de woning gunnen. Het kan zijn, dat de woning gegund wordt aan een partij met een lager voorstel, maar met betere voorwaarden.
Mochten er diverse biedingen dicht bij elkaar liggen, kan er ook besloten worden om alle bieders nog een aangepast voorstel te laten doen. Verkoper zal hierna een besluit nemen.
Mag ik de factuur later voldoen?
Indien de overdracht voor een nieuwe woning of hypotheek binnen twee maanden plaatsvindt mag dit via de notaris. Anders dien je de factuur binnen 14 dagen aan ons te voldoen.